Avondprogramma

Op donderdag 29 maart en dinsdag 17 april organiseren we een avondprogramma. Deze avonden bestaan uit lezingen en debatten met experts en kunstenaars rond Educatie & perceptie (29/3) en Educatie en Activisme (17/4).

Tickets kosten €8 per avond (expo+programma), reserveren is verplicht. Met je ticket kan je ook de expo bezoeken. Betalen doe je cash aan de avondkassa. Beide avonden gaan door in OPEK, Vaartkom 4, 3000 Leuven.


DI 17.04.2018 – Educatie & Activisme

18u - première film Lisa Spilliaert & SKLO (NL)
19u – kunstenaarsgesprek (NL)
20u - lezing Chto Delat on The School of Engaged Art (EN)
21u - nagesprek met Chto Delat en Hisk-curator Elena Sorokina (EN)

18u – première film Lisa Spilliaert & SKLO (NL)
Voor hun ALS OOIT traject werkten de leerlingen van SKLO samen met kunstenaar Lisa Spilliaert. Vanavond tonen we in alle exclusiviteit hun film voor de eerste keer aan de buitenwereld. Spilliaert behaalde een Masterdiploma in fotografie aan het KASK in Gent in 2013 met haar film “Hotel Red Shoes”. Kort daarna won ze de West-Vlaamse Beeldende Kunstprijs. Momenteel werkt ze aan het lange termijnsproject “Growth Record” (2014-…) en haar eerste langspeelfilm.

19u – kunstenaarsgesprek (NL)

ALS OOIT curator Charlotte Van Buylaere gaat in gesprek met de deelnemende ALS OOIT kunstenaars. In dit gesprek praten ze over de grenzen van kunst, de toegankelijkheid van kunst, participatieve projecten en de voordelen en/of obstakels om binnen een bepaald format een tijdelijke vrijplaats te creëren. Dit op basis van de ambities en ervaringen met Als Ooit.

20u – lezing Chto Delat on The School of Engaged Art (EN)
De School of Engaged Art is een radicaal initiatief voor kunsteducatie met als doel een gemeenschap van kunstwerkers op te zetten die kunsttaal gebruiken als een instrument voor de transformatie van de samenleving op basis van de waarden van rechtvaardigheid en gelijkheid. De school is gevestigd en opereert in Russische sociale en politieke situaties waarin fundamentele democratische vrijheden worden bedreigd, in omstandigheden die geen enkele steun bieden voor een kritische cultuur, en waar academische programma’s in de hedendaagse kunst totaal afwezig zijn. Deze situatie vereist de ontwikkeling van eigen tactieken en methoden om te overleven en de toegang tot een groter publiek terug te winnen.

Chto Delat (Wat moet er gebeuren?) werd in 2003 in Petersburg opgericht door een werkgroep van kunstenaars, critici, filosofen en schrijvers uit Sint-Petersburg, Moskou en Nizhny Novgorod met als doel politieke theorie, kunst en activisme te versmelten. De naam van de groep herinnert aan de zelforganisaties van de eerste socialistische arbeiders in Rusland, die Lenin portretteerde in zijn “Wat moet er gebeuren?” (1902). Chto Delat werkt als een collectief in verschillende media, zoals videofilms, grafische voorstellingen en muurschilderingen, het leren van theater, krantenpublicaties, hoorspelen en militante theorieën. De artistieke activiteiten van Chto Delat worden georkestreerd door vier leden-kunstenaars – Tsaplya (Olga Egorova), Nikolay Oleinikov, Glyuklya (Natalia Pershina) en Dmitry Vilensky – die vaak samenwerken met Russische en internationale kunstenaars en onderzoekers in gezamenlijke projecten gerealiseerd onder de verzamelnaam van Chto Delat.

21u – nagesprek met Chto Delat en Hisk-curator Elena Sorokina (EN)

Elena Sorokina is curator bij het HISK, een post-graduaat instituut en residentie voor visuele kunstenaars in Gent. Eerder werkte ze als curatorieel adviseur voor Documenta 14 in Athene / Kassel. Ze is een alumna van het Whitney Museum of American Art ISP in New York en behaalde haar diploma kunstgeschiedenis aan de Friedrich Wilhelm-universiteit in Bonn, Duitsland.

Haar project ‘Forms of Togetherness (en separation)’, georganiseerd na de terreuraanslagen in 2015 in Parijs, wakkerde de publieke debatten aan over integratie, radicalisme, religie, secularisatie en vrijheid van meningsuiting, die met een nieuwe intensiteit in heel Europa opdoken. Het project beeldde verschillende vormen van gemeenschappelijkheid en verbondenheid, zelfidentificatie en zelfrepresentatie uit, reflecterend op hoe verschillende groepen konden worden gehoord of tot zwijgen werden gebracht en hoe de radicale diversiteit en meerdere stemmen in een bredere samenleving konden worden erkend.

(dit programma gaat door in het Nederlands en Engels)